You are here:
Instalacje TV-SAT - DIOMAR Sp. z o.o.Stacje czołowe i multiswitcheCyfrowa Stacja Czołowa TANGRAMCyfrowa Stacja Czołowa CHAMELEON



Mobilna gra VR w walce z demencją

Sea Hero Quest VR od T‑Mobile to pierwsza na świecie gra mobilna, która wykorzystuje potencjał wirtualnej rzeczywistości do gromadzenia danych, służących do wsparcia badań nad demencją.

Aplikacje mobilne są nierozłącznym elementem naszej codzienności.

Rozwiązania, które pierwotnie służyły głównie rozrywce, dziś znajdują zastosowanie niemal w każdym obszarze naszego życia. Stale też prowadzone są prace, których celem jest poszukiwanie nowych, często zaskakujących rozwiązań i możliwości ich użycia. Przykładem prekursorskiego wykorzystania aplikacji mobilnej jest gra Sea Hero Quest, która swoją premierę miała w 2016 roku, a która poza rozrywką dla użytkowników, stała się źródłem bezcennych danych dla naukowców, pracujących nad rozpoznaniem mechanizmów umożliwiających poruszanie się w przestrzeni. Ich zrozumienie stanowić może przełom w badaniach nad demencją.

W sierpniu 2017 r. w ręce graczy na całym świecie trafiła kolejna odsłona gry - Sea Hero Quest VR.

Nowa wersja wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości i po raz kolejny poza rozrywką stanie się źródłem danych, które wykorzystane zostaną w badaniach nad demencją. Sea Hero Quest VR umożliwia naukowcom poszerzenie skali dotychczasowych obserwacji, a równocześnie pozwala mierzyć zachowania graczy ze znacznie większą precyzją. Poza tym wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości stwarza unikalną możliwość zaangażowania osób, które nie były w stanie zrozumieć mechaniki poprzedniej wersji gry. W grupie tej znajdują się między innymi osoby z zaawansowaną demencją.

Przywykliśmy do tego, że aplikacje mobilne poza tym, że są ogólnodostępnym źródłem rozrywki, ułatwiają i porządkują nasze życie. Stały się tak popularne, że korzystamy z nich codziennie, często intuicyjnie. I stale odkrywamy możliwości ich nowych zastosowań. Sea Hero Quest VR jest najlepszym tego przykładem. Gra, którą oddajemy w ręce użytkowników jest efektem pracy interdyscyplinarnego zespołu, wyznacza inne, rewolucyjne wręcz obszary zastosowania nowych technologii. Dzięki niej możemy uczestniczyć w przełomowym projekcie, w efekcie którego gromadzone są unikalne, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym dane, umożliwiające zrozumienie mechanizmów powodujących demencję - mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej.

Współcześnie demencja jest jedną z najczęstszych chorób na świecie - szacuje się, że w 2016 r. cierpiało na nią 47,5 mln osób, z których od 28,5 mln do 33,3 mln chorowało na chorobę Alzheimera (World Alzheimer Report 2016).

WHO przewiduje, że w 2030 roku liczba osób dotkniętych nią wyniesie do 75,6 mln, a do 2050 r. wzrośnie do 135,5 mln. Dynamika wzrostu liczby zachorowań skłania naukowców do poszukiwania nowych, niestandardowych źródeł danych, które pozwolą zrozumieć mechanizm choroby. W procesach tych niezwykle ważny jest czas. Tradycyjne metody badań są zazwyczaj czasochłonne. Sea Hero Quest VR przyczynia się do ich przyspieszenia nawet 150 razy, ponieważ 2 minuty w grze odpowiadają ponad 200 minutom badań w laboratorium.

Gra została opracowana we współpracy z University College London, University of East Anglia, Alzheimer's Research oraz studiem produkcyjnym Glitchers.

Sea Hero Quest VR współdziała z okularami Samsung Gear VR i jest dostępna bezpłatnie na platformie mobilnej Oculus.



źródło: 

media2.pl / T-Mobile